fredag 9. desember 2016

Luke 9. Tradisjoner

I denne juletid
 Tradisjoner for meg er viktig.
Mye av julens forberedelser og vente tid,
er bassert på tradisjoner.
Lage og skrive julekort,
bake og gjøre rent, 
gi hverandre julegaver, 
og adventskalender.


Når vi ble en familie, skapte vi oss noen
nye tradisjoner her hjemme.
Ungene har fått åpne en julegave hver
på julatfen formiddag. 
Dette har vært så koselig, 
og lettet litt på den lange ventetiden.


Juetrømpene har vært velfylte, 
og hengt på sengekanten.
Og i ventetiden har de både hatt
en veldig flott gavekalender, 
og sjokoladekalender. 

Stian og jeg har lagt pakker under treet, 
og hjelpt nissen med å fylle sekken,
 med en pakke til hver fra han.
Når ungene har lagt seg!


Når ungene var små, var de grytidlig oppe.
Også på julaften. Da spiste vi frokost sammen
i stua vår oppe, og så julemorgen sammen!

Stian har alltid satt lys på juletreet vårt.
Og  jeg og ungene har
 pyntet det sammen på 22. desember.
Mens vi spiser julegodter, drikker gløgg,
og hører på julemusikk.


Vi var annenhvert år sammen med
 mine foreldre, 
og foreldrene til Stian.

Når jeg var lita, hogg vi juletre i egen skog.
Da ungene var små hogg vi juletre,
 i en naboskog her vi bor.
Der det blir arrangert juletrehogst.
Vi var sammen med gode venner,
 og grilla pølser på bål og kosa osss i førjulstida.


Når jeg var lita var vi på 
maaange juletrefester.
Og når ungene var små, var vi
på juletrefest på bedehuset her hos oss.

 Vi var også på nissefest, som ble arrangert av
velforeningen i bygda vår,
i førjulstida.
Og julegrantenning.
Det er det ikke lengre her vi bor.


Mat er en tradisjon.
Jeg var vant til ribbe, medisterkaker og pølser.
Det var Stian også.
Og der er det kalkun i tillegg.
Jeg baker brød til jul, 
og lager mamma sin tomatsild.
Det blir ikke jul uten den, og mamma sin
julerull. Den lager søstra mi.

Pepperkaker bakte vi når ungene var små. 
Og pepperkakehus ble pyntet.
Juletraisjonene endrer seg når ungne vokser til.
De er ikke opptatt av pepperkakebaking nå.


  Julebytur sammen med barna
 som nå er ungdommer,
 prøver jeg fortsatt å få til. 
Det skal kjøpes nye klær, og gaver til venner.
Og det er koselig å gjøre sammen!!!

En fin tradisjon er også å dra på kirkegåren.
Der tenner vi lys, og legger kranser
 hos de som vi savner så stort.
Vi har tradisjon med å samles der
 på lillejulaften. 


Ja dette var noen av mine og våre
juletradisjoner.
Jeg håper vi har laget noen
fine tradisjonen for vår fanilie,
som de vil ta med seg videre i sine
familier i fremtiden.  


1 kommentar:

  1. Hei på deg!
    Så utrolig kos å lese Anne -Marit ♥
    Veldig viktig å ta vare på tradisjoner og skape nye ♥
    Her er det pinnekjøtt som er den store julemiddagen,mmm
    Så tar vi ribbe en dag senere :)
    I år skal vi feire jul uten datteren vår og det blir utrolig rart...hun skal i bryllup til andre siden av jord kloden. Kjenner jeg gruer meg litt, men det går sikkert veldig bra både med oss og henne ♥hihi liker ikke forandringer på tradisjonene vet du ;)

    Ha en fin fin helg kjære deg ♥


    Gode klemmer Bente

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.