tirsdag 20. desember 2016

Luke 20. Jula før og nå hos oss.

I tillegg til alt som må gjøres og som jeg har lyst til og gjøre,
og koser meg med til jul,
tenkte jeg og fortelle litt om julen hos oss.

Når ungene var små, var det tidlig opp, og spise frokost sammen,
og se julemorgen på NRK 1. Ungene åpnet siste luken i kalenderen,
og oppdaget alle pakkene, som var kommet under treet over natta.

Nissen hadde også fylt julestrømpene med masse godteri,
og vi satt i pysjen og kosa oss, til langt ut på dagen,
til vi måtte stelle oss og ta på pentøyet og dra til en av besteforeldrene til ungene,
for feire julekvelden sammen med dem.

Nå sover vi mye lengre. Den siste pakken i julekalenderen åpnes, nissen har fylt  julestrømpene,
og har lagt mange gaver under treet. Vi koser oss fortsatt i pysjen til langt ut på dagen, ser på
Tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen, Donald og Pippi.
Enten feirer vi julekvelden sammen med pappa, søstra mi med mann og barn,
eller så er vi sammen med svigerfamilien min.

Vi leser juleevangeliet før vi spiser ribbe, julepølse, medisterkaker og surkål.
Og til dessert har vi riskrem med rødsaus og mandel i. Sammen med svigerfamilien min,
står det to retter på menyen. Både ribbe og kalkun.
Så kommer nissen med sekken full av gaver, og papiret bli revet av,
og tilslutt kommer kaffe og julekaker frem på bordet.

På svartjulaften pynter vi juletreet hos oss, og jeg handler inn julematen.
På lillejulaften spiser vi nissegrøt med mandel i, tenner lys på kirkegården,
og ser "Kvelden før kvelden", drikker gløgg og koser oss med julegodter og de siste
årene har vi også hatt ost og kjeks på kvelden.
Og når ungene har lagt seg, settes gavene under juletreet.
( noen blir spart til den store striesekken til nissefar)
Og julestrømpene fylles. Da er det en helt egen stemning i julehuset vårt.
Lysene slukkes og julefreden senker seg.

Resten av julen består i masse kos og god mat sammen med familien, slappe av,
se filmer, sove litt lengre. Og nyte julen sammen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.