fredag 2. desember 2016

Luke 2. Julelista mi.

Hva skal gjøres før julaften...

Jeg er glad i å skrive lister.
Ja, skrive generelt.
Da får jeg god oversikt, og jeg vet hva 
som skal gjøres, og hva jeg har gjort.
Listen er litt kortere i år.
Pga. sykdommene mine,  bruker jeg
 mye lengre tid på ting jeg gjør,
så da sier det seg selv, 
at her må kravene senkes.
Det som står øvers på lista, 
er det viktigste.




Kalendergaver
Ja, for er de ikke kjøpt inn,
 og pakket inn, ja, da blir det jo ingen kalender.
Dette punktet kan jeg krysse av for. 
Vi er jo på pakke 3. allerede i morgen!!!

Julegaver
 Det må både kjøpes og lages,
 og gjøres!!!
Og i år skal jeg ta meg god tid, 
til og lage og til å
  pakke de inn og kose meg med det.
Jeg er godt igang!!
Pynte til jul.  
Ute startet jeg tidlig i år.
I dag gjorde jeg meg helt ferdig der.
Inne er jeg ferdig på kjøkkenet,
og i gangene.
Har litt igjen i stua.
Jeg storkoser meg med pynting, 
og bruker ca, 1 uke på det.

Lage, skrive og sende julekort
Dette synes jeg er en god, gammel,
og fin tradisjon.

Kjøpe innhold til julestrømper
Både mann og undommer
får vellfylte julestrømper!
Alt fra nissesjokolader til gaver ligger i
strømpene på julaften.

Dra på julekonsert.
I år skal jeg og ei bestevenninne
på julekonsert med Ingrid Bratland.
Gleder meg veldig!!!

Julemarkeder
Så mange og så koselige de er!!!
Jeg har allerede fått med meg flere.
Høydepunktet så langt i år,
var julemarkedet i Brekkeparken,
sist helg. Så gammeldags og koselig.
Pusse sølv
Jeg er så heldig, å ha sølvbestikk.
Det pusser jeg hver jul.
For det er veldig fint å dekke på med,
til juleselkapene.
Vaske vinduer
Det er det verste jeg vet.
Og kroppen min er ikke glad i det,
i det hele tatt.
Så vi lager en familie dugnad på det i år!

 Bake brød og lage mamma sin tomatsild
Bake brød til jul har jeg gjort i en del år nå.
Det smaker jo så godt!
Mamma sin tomatsild, 
ingen jul uten den for meg.
Pynte juletreet
Her hjemme hos oss pynter vi 
juletreet 22. desember.
Det har vi alltid gjort.
Og det er fordi jeg alltid har jobbet i butikk,
og til sent på kveld hver lille julaften.
Handle julematen for hele romjulen
Ja, her snakker vi laaaaang liste!!!
Er så deilig å slippe å handle igjen,
 før til nyttår.
Tenne lys på gravene
Det gjør vi på lillejulaften.
En fin tradisjon, der den lille
familien vår samles.

 Fylle julestrømpene
Her får både mann og barn
velfylte strømper. 
Med både nissesjokolader,
og små gaver!

Legge pakker under treet 
Dette er det siste jeg og Stian gjør på
lille julaften.
Vi sparer noen, som går i striesekken 
til nissen!!!!


Dette er de viktigste tingene, 
jeg må gjøre før jul.
I tillegg drar jeg på kino og ser julefilm,
ser koselige adventsprogram på tv,
julefilmer,
er sammen med gode venner,
og pynter til jul hos pappa.
 Det er en veldig koselig juletradisjon.
Den skal jeg fortelle mer om i morgen!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.