tirsdag 13. desember 2016

Luke 13. Luciadagen

Med og uten barnehagebarn

Det er den 13. desember. 
Luciadagen er her!
Her er litt fakta om denne dagen:
Dagen er blitt utbredt også utenfor
Den katolske kirken, siden 1850-tallet
ikke minst i Sverige, blant annet med kåring av
luciabrud og luciatog for barn. 

Seinere har den svenskemarkeringa, 
blitt vanlig også i andre nordiske land.




Dagen for feiringen av Sankta Lucia,
faller tidsmessig alltid i adventstiden.
Selv om dette kirkehistorisk,
ikke er på grunn av en tilknytning til
adventstiden,
rett og slett fordi den hellige Lucia,
skal ha lidd martyrdøden den 13. desember,
oppleves festlighetene, særlig i Skandinavia,
nok som en førjulsskikk, som er med på å berede
grunnen for julefeiringen.



 Som overskriften sier, vi har nå ingen
barnehagebarn, og vi får ikke sett
og vært med på
luciafeiringen lengre.
Det var så koselig når denne dagen
startet i barnehagen,
med spendte barn, lys og
lussekatter til frokost.



Tida går, og det er maaange år siden
vår siste luciafeiring.

I fjor bakte jeg lussekatter for 1. gang.
De ble SÅ gode!!!

I går blir det julegave shopping.
Så da blir det nok ikke hjemme bakte
lussekatter i år.





I allefall håper jeg det blir litt lusia feiring
på Snøfall i kveld!!!
Den herlige julekalenderen på nrk.

Jeg sitter like spendt hver kveld,
og koser meg med julesnop og
denne serien hver kveld.  







 Tusen takk for alle de hyggelige
tilbake meldingene på mamma sitt
dikt, som jeg la ut i går.
Håper det er litt til ettertanke i 
en travel førjulstid.
At du tok deg en 5. minutters pause,
satte deg ned og leste det.


Du lurer kanskje på hvorfor jeg har laget
denne kalenderen. Med et innlegg hver dag.
Det er nettopp for å ta en pause, sette
meg ned, mimre, tenke litt over ting.
Og det gjør også at jeg gleder meg enda
mer til jul.

Takk for at du har lyst til å følge meg
i den fine adventstida! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.