lørdag 5. november 2016

Dager fylt med lys og mørke

En ettersommer har gått, det meste av høsten har gått.
Når jeg skriver dette innlegget, er vi kommet litt inn i november.
Snøen laver ned ute. Inne har jeg tent masse lys,
jeg har juleduft i duftbrenneren.

Jeg spiller julemusikk, og spisestuebordet,
er fylt med papir, glitter

og alt som hører med til et juleverksted.

Jeg lager meg en god dag.
"Mål er drømmer med bein, - de går et sted".

Målet mitt i høst er å lage meg best mulige dager.
Fylle hverdagene med ting som gjør meg glad.
Og juleforberedelser gjør meg glad!!!!

Jeg har lenge tenkt på å skrive et blogginnlegg.
Men jeg er veldig glad for at jeg ventet til nå.
For det har vært noen tøffe uker i høst, fylt av mye sykdom.
Og mange turer til leger og spesialister.
Noe jeg alltid gruer meg veldig til.

Ja, noen ganger er det så ille at jeg nesten kaster opp.

Jeg har i tillegg til leddgikten fått flere plager med kroppen.
Hælen på høyre fot har jeg en godartet svults i.
Den behandles med kortisonsprøyter.

Og pga. kortisonsprøytene for både hæler og leddgiktsmerter,
har nå syklusen min kommet i en veldig ubalanse.
Og jeg går på en hormonkur,
som gir men en enorm og intens kvalme.

Den gjør meg svangerskapskvalm.
Ja, jeg har faktisk fått forklart hvorfor denne intense kvalmen,
føles så spesiell...... Alle som har hatt eller har svangerskapskvalme, vet hva jeg snakker om......

Jeg har også dessverre fått diagnosen fibromyalgi.
Jeg har hatt et inngrep i den venstre hælen,
der jeg har hatt en hælspore.

I inngrepet ble det overskjært en sene med en grov kanyle.
Inngrepet har vært vellykket.
Og jeg kan nå gå korte, små turer.

Uten at det gjør alt for vondt.

Jeg liker best å gå turer langs strandkanten.
Høre bølgene slå inn mot land,

kjenne den friske sjølukta og se hav møte himmel,
ute i horisonten.

Der får jeg ro, og jeg føler en indre lykke av livsglede,
når jeg går disse turene mine.

Jeg plukker med meg skjell, stener og rekved.
Og nå har jeg laget noen veldig persolige engler,
av dette jeg har tatt med meg hjem.


Jeg har også prøvd og gi meg ro.
For jeg har kjent på at jeg trengte det.

Men en helt tom kalender, ligner ikke helt meg.
Så det føles bedre og fylle den med

litt ting jeg har lyst til.
Ting jeg gleder meg til å skrive i kalenderen.

Som å være sammen med gode venner og familie.
Gjøre ting jeg ikke har hatt tid til de siste 6 årene.
For og ha å drevet egen butikk,

og vært syk, som jeg har, da har det ikke vært overskudd
til å gjøre så mye annet.


Nå gleder jeg meg masse til flere juleforberedelser,
julekonserter, julemesser, julemarkeder, julegaveinnkjøp,
julefilmer, julekalender, pynting og alt annet som hører julen til.


Jeg prøver å ha et annet fokus, enn på en syk og vond kropp.
Jeg kjenner det går opp og ned.
Noen dager er det tungt og vanskelig.

Mørkt, vondt og trist. Men jeg synes jeg prøver iallefall,
og gjøre dagene mer lyse og gode.


Jeg trenger å fokusere på noe som er hyggelig for meg,
for det har vært flere år med mye sykdom nå.
Mange år hvor jeg har presset en syk kropp.

God helse handler ikke om et liv uten sykdom og plager.
God helse handler om hvordan du møter motgangen.

Gode venner, familie og fine mennesker rundt meg,
er god helse for meg.

Å bli lyttet til, trøstet, forstått og elsket,
det er det mye god helse i.


Jeg skal minne meg på, og ta en titt i speilet,
si til meg selv at kroppen er min beste venn.

Jeg skal behandle kroppen min med kjærlighet og omtanke.


Ta vare på deg selv og den kroppen du har du også.


Varme klemmer fra Anne-Marit





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.