torsdag 7. juli 2016

Sommeren da jeg var lita jenta

Nå har jeg tenkt en stund på at jeg har lyst til å skrive litt om sommerene da jeg var lita jente.
Og det har jeg jo god tid til nå, for jeg ligger her, med føttene høyt fremdeles.....



Jeg er vokst opp i ei lita bygd, langt inne i skogen,
med over 1 km. til nærmeste nabo, på et lite småbruk.

Nå som jeg er voksen, ser jeg hvor flott plassen er.
Så fritt og rolig vi hadde det.




Jeg bodde der med mamma, pappa, ei lillesøster som er 3 1/2 år yngre enn meg, og bestemor, som jeg kalte "Detta" rett over tunet.
Jeg var og er veldig glad i blomster, og jeg hadde egne blomsterplasser, der blåveis, hvitveis og hestehov
blomstret først om våren.

En egen markjordbærplass hadde vi, og ei stor blomstereng
rett utenfor døra.

Mamma hadde "grønne fingre" Og stelte ute i hagen fra
mars til oktober.


Vi hadde mange fine blomsterbed, naturbed. Mamma hadde kjøkkenhage, som inneholdt det meste vi trengte.
Salat, reddik, gulerot, urter, rabarbra og sukkererter.
Vi hadde en egen liten potetåker og jordbæråker.
Og rett nedenfor huset vokste det villbringebær.
og på vei mot nabogården, herlige bjørnebær.
Mamma høstet inn, og laget deilig saft, syltetøy og desserter.
På nabogården plukket vi rips, hos Helene.
De laget mamma ripsgele av.

Jeg husker også vi hadde rips til dessert, med vaniljesaus og vaniljesukker på!!!



I sommernatta sov jeg i kortarmet nattkjole, jeg husker godt en av disse som var hvit med store pastell blomster på.
Vi leide ut jorda, og noen somre leide vi ut til en bonde med sauer.
Da våknet vi til bjellene av sauene hver morgen,
gjennom hele sommeren.


Vi hadde kattepuser, og bestemor hadde hund.
Da jeg ble skolejente, fikk vi også egen hund.
Bestemor hadde kuer på båsen, når jeg var lita jente,
det har jeg sett bilder av.

Men jeg kan ikke huske det. Og før jeg ble født var det enda mere dyreliv på Nyland.



Søstra mi var og er ei skikkelig hestejente,
og hadde egen hest i noen år.

Rundt gården er det flere jorder. Og på jordet mot heia,
hadde vi høyånd, ut på sommeren.

Det var nok en stor og slitsom jobb for de voksne.
Jeg husker best at jeg og søstra mi satt i trilleboret,
oppå store lass med høy!!!!

Jeg kan huske hvordan det stakk og kilte på låra.

Når det ble alt for varmt, bada vi i vannsprederen,
og i baljer ute på plenen.

Der rigga vi oss også til med
solsenger og dukker.

Under parasollen ved spiseplassen, serverte mamma oss nystekt makrell, med agurksalat, selvdyrka kokte poteter med skallet på, og salat med rømme.
Og til dessert var det varm rabarbrasuppe med vaniljeis!!!
Jeg kjenner lukta og får vann i munnen jeg nå.


Bak huset, laget mamma en liten bålplass, av steiner, der rigget vi oss til med pølser på pinne.

Da føltes det som om vi var på tur,
selv om utsikten da var inn vinduet på rommet mitt!!!!


Vi hadde ei stor og fin lekestue, der laget vi mat til dukkene av det vi fant i veikanten, og der overnattet vi på madrasser på gulvet.


Vi dro på blåbærturer inn til vannet, noen km. lenger inn i skogen,
med niste og badetøy.
Vi var også mye på Hydrostranda og bada om ettermiddagene.
Da kjøpte vi is i kiosken, og jeg svømte masse sammen med mamma, som også var velig glad i å bade!




Vi hadde stor og fin campingvogn, og var 10 somre på en kjempefin campingplass ikke langt fra Stavern og Helgeroa. 
Der fikk jeg mange venner, som jeg traff igjen hver sommer,
og skrev brev med om vinteren.

Der passet jeg unger, hadde masse besøk.
Mamma laget mat til "alle" ungdommene på plassen, og det stod kø utenfor hos oss, når det ble servert pølser og burgere til kvelds.
Vi spilte badminton til det ble mørkt, og jaget nattsvermere.
Vi dro på dagsturer og jeg bada masse, og spiste skoleboller fra butikken på stranda.



Jeg fisket tusenvis av  krabber, og var på teltmøter om kvelden.
Eller vi dro til nabostranda, og spilte minigolf, gikk turer og plukket blomster, traff kjekke Oslo gutter og fikk være sent oppe.
Vi var der hele sommeren, pappa kjørte fram og tilbake til jobb,
når han ikke hadde ferie lengre.




Vi dro også på fine ferieturer til Sverige, og bodde på flotte hotel.
Det var skikkelig ferie for mamma. Da slapp hun og gjøre noen ting. For når vi var på camping, måtte hun stadig hjemmom,
for å høste inn, luke og vanne.

Mamma gjorde det så hyggelig på disse bilturene våre til søta bror.
Vi stoppet på fine rasteplasser, med nisteskrin med
kjøleelementer i.

Mamma hadde ny strøket duk med til bordet på rasteplassen,
og disket opp med deilige smørbrød, med eggerøre og gressløk,

ost med reddiker, og skinke med tomat. Alle skiver med grønne salat blad under, og persillekvast på toppen! Alt fra egen hage.

Vi var også på mange norgesturer. Dagsturer og langturer.
Til Lillehammer på høyfjellshotel, med nydelig middags bufe`og badebasseng. Og herlige dager til Hunderfossen, Lilleputthammer og Maihaugen.




St. Hans kveldene opp igjennom barneårene var vi sammen med venner. Tente bål, hadde blomtserkrans i håret, spiste god mat, 
og sov med 7 slag markblomster under puta.





Jeg likte også veldig godt å dra på "ferie" til farmor og farfar, 
som bodde i "byen". Jeg plukket blomster og stikkelsbær i hagen til farmor. Og laget butikk, og solgte det jeg hadde sanket inn.
Vi trasket sammen hånd i hånd, med furunålstrops i munnen,
på turer til lekeplassen, og på handleturer.

Jeg satt i vinduet og noterte bilnummer, fra alle bilene som kjørte forbi, og leste all reklame som de fikk i posten. Hjem til oss var det bare postmannen som kom kjørende, eller så kom det bare bil, når vi ventet besøk, eller når noen solgte lodd.

Jeg kan bare huske at vi hadde fint vær om sorene i barneåra mine.
Bortsett fra den sommeren det regnet så mye, at det ble flom på campingplassen!!!
Da satt vi sikkert inne og så på Svensk tv.
På Maddikken på Junibakken, Emil og pippi.




Det kan nok høres ut som om det er 100 år siden jeg var lita jente.
( Det er jo bare 40!!!)
Veldig mye har forandret seg på disse åra. 
Og derfor er det ekstra koselig å skrive ned disse minnene.
Så også neste generasjon, kan lese hvordan mine somre var.


Jeg håper vi også har laget gode sommer minner for våre barn.
Med båtturer, krabbefiske, bading, grilling, ballspill i hagen, Danmarksturer, hytteturer, koselige samlinger hos besteforeldre,
oldeforeldre og tanter, onkler og resten av familien.



Dette er minner vi tar med oss resten av livet, og som vi husker på, og kan fortelle om videre, sånn som jeg har gjort nå.

En fortsatt god sommer ønskes dere.

Klemmer fra Anne-Marit









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.