torsdag 17. mars 2016

En ny epoke i livet

Hei alle sammen!!!

I dag har jeg noe på hjertet til dere! 
Og det følte jeg å blogge om.

Jeg har blitt storbarnsforeldre!!!!!
Ja, du leste riktig, småbarnstiden hjemme hos oss
er over for lengst.
Det har jeg fått med meg. Jeg skifter verken bleier, eller ammer.

Men jeg er fortsatt mye våken om natta, ja til langt på natt, for nå har vi ungdommer i hus.
Det er helt andre bekymringer skal jeg love dere som føler dere øre av ammetåka, -
bare vent.... Det vil komme helt andre utfordringer.....

I går kjøpte datra vår sin egen bil, hun fyller 18 år i mai!! 
Jeg er blitt så gammel, at jeg er mamma til ei på 18 år!!!!!
Det er helt vilt...... Om bare noen uker kjører hun alene rundt i sin egen bil!!!!

I morgen drar hun til syden uten oss. ( mamma, pappa og lillebror)
Hun skal ut i den STORE verden uten oss!!!!
Hun gleder seg masse, jeg må klype meg i armen,
Hvor ble alle årene av!!!!

Hakk i hel følger lillebor på snart 16!!! 
Snart skal han ut å kjøre moped, 
og til høsten venter en helt ny hverdag
for han på v.g. skole. Noe han gleder seg enormt mye til!!!!
Barne og ungdomskoletiden er da over.

Oppi alt dette prøver jeg å få puste.
Ja, for dette er uvirkelig, rart og vemodig.
Ja, jeg vet jo,---- naturlig!!!!
Dette som jeg så fram til når de var små, da alle dager var like, og jeg synes søndagene aldri tok slutt, den var evig lang, for vi var jo like tidlig oppe da, som ellers i uka.

Nå sover jeg og ungdommen omtrent like lenge på søndagene, og jeg kan fylle den med hva jeg vil og gidder!!! Lese en bok som jeg drømte om i et stille hus, gå en tur alene, ta et deilig skumbad.
Nå er tiden der for alt dette. Og ja, jeg koser meg, men det er rart at en epoke er over, den kommer aldri igjen.

Jeg var mye sammen med ungene våre. Jeg valgte å være hjemme i over 6 år da småbarnstiden var på sitt mest hektiske. Veldig fine år og se tilbake på nå. 

Stian og jeg kan snart gjøre som vi vil. Vi kan reise og kose oss. 
Men uten ungene våre......, Det er ikke det samme!!!
Vi må liksom finne oss litt tilrette i vårt "nye liv" .....

Vi har hatt vår første tur på hytta, bare vi to. 
Det var stille, uvirkelig og tomt.
Men kosa oss det gjorde vi, og vi må nok bare innse, 
at det er en tid for alt!! Også håper vi at vi får mange flere turer der ungdommen finner ut at de har lyst til å ta en tur sammen med oss. Også tror jeg vi også skal klare å kose oss bare vi to også!

I påsken skal jeg lese boken 
"Storbarnsliv. - Om å vokse opp med barn"
Jeg tror den kan lære meg mye, lese om andre som er i samme situasjon.
Få litt trøst og råd på veien.....



Jeg er enormt stolt av gjengen vår. At ungene har blitt så flotte ungdommer. At de er så åpne og ærlige med oss. 
At det har gått så fint til nå. 
Jeg gleder meg til å følge de videre.Være der som en god lytter, en som gir råd på veien, en som gjerne vil ha en god klem, og som står ved grytene med middag når de kommer sultne hjem. Jeg vil gjerne kjøre på de om natta, sitte og vente på de, og være der, når vanskelig valg skal taes. 
Jeg håper de blir boende hjemme i maaaaaange år til.
For plutselig skal vi inn i enda en ny epoke, det er jeg ikke klar for på leeeeeenge!!!


Påsken står for døren, 
og det ser dårlig ut med påskekos på hytta vår i år,
med alle samlet der.....
Vi får gjøre det beste ut av det, det vil nok bli flere av de fremover,
men så skal jeg glede meg ekstra over når vi er sammen, og å prøve å forstå at dette er helt normalt, det er "bare" en ny epoke i livet vårt!!!!


Store klemmer til både småbarnsforeldre
og storebarnsforeldre der ute
fra Anne-Marit

4 kommentarer:

  1. Du skriver så varmt og klokt, Anne-Marit! Selv er jeg kommet forbi både små- og storebsrnstid. Ny epoke med voksne barn og barnebarn. Du kommer med mange gode refleksjoner - og jeg tenker at dine barn har vært heldige, som fikk nettopp deg til mor. Dette kommer rett fra mitt mammahjerte til ditt mammahjerte ❤ fortsett å være klok og god.

    SvarSlett
  2. ÅÅÅÅ Nå ble jeg både rørt og glad!!!
    Så fint du skriver til meg <3
    Tusen takk!!

    SvarSlett
  3. Så flott du beskriver dette Anne Marit .....
    Det oser av varme og kjærlighet ... du er så god .
    Klem fra Anne

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det Anne. Så hyggelig at du skriver dette til meg.
    Det sier noe om hvor god Du er!!!

    God påske til deg og dine!
    Varm klem

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.