tirsdag 14. april 2015

Et år på cellegift i dag.

I dag er det 1 år siden jeg begynte på cellegift, som
medisin for leddgikten.
Jeg tar det i tabelettform hver mandag.
Jeg har vært igjennom en del bivirkninger så langt.
Ja, hvor skal jeg begynne....

Jeg ble veldig, veldig trøtt. Og i sommer fikk jeg
ikke nytt det nydelige været like godt, som jeg hadde ønsket. 
Etter jobb sov jeg 2-3 timer på sofaen i det fine været. Og når jeg
våknet, var det kveld, - igjen!!!

Så fikk jeg veldig høye leververdier, og jeg måtte justere på mengden med cellegift.
Jeg kunne heller ikke drikke alkohol. Det var til tider veldig trasig, når dette var verst i sommer.
Ikke det at jeg må ha hvitvin til rekene, men det er ofte på sommeren vi er mest sosiale, og da er det jo hyggelig å kose seg med litt i glasset. 
Jeg begynte også å slite med kvalme, spesielt dagen etter cellegift kur. Jeg kan ikke ta paraset og ibux når jeg går på cellegift. Så det vil også si, at det er over 1 år siden min siste smertestillende tabelett.
Ja, det går faktisk, med både mensen hver mnd. og hodepine innimellom, og denne kvalmen da. 
Kvalmen stabiliserte seg heldigvis, når jeg begynte å ta litt hensyn til det i høst.
Trøttheten ble også bedre.
Jeg har slitt med sår i munnen, som også er en bivirkning, 
kløe, over hele kroppen har jeg hatt.

-Og så begynte håravfallet.
Det var det jeg fryktet mest.... heldigvis har jeg tykt hår, så det er en god del og ta av.
Men det var ikke hyggelig, når jeg dro av store tuster med hår, og jeg så veldig godt at det
ble viker og tynt her og der. Jeg ble veldig uvel når jeg vasket håret og det lå mengder med hår i sluket.
Børsten ble like full, og jeg kunne bare dra av remser med hår. 
Nå ser det også ut til at det har stabilisert seg. Og håret vokser ut igjen. Hurra!!!!

Det virker som at jeg har fått en del bivirkninger, men at det meste stabiliserer seg 
etter en stund, det må bare få jobbe seg igjennom det. Så oppstår noe nytt.
Men så blir det også bedre. Sånn reagerer iallefall min kropp, på giften den får hver uke.
Ja, det har vært et tøft år, men jeg har tatt dag og dag, uke for uke.
Det er uvant og være syk, og gå til legen hver 14. dag for å ta prøver.
Nå går jeg heldigvis bare 1. gang i mnd.!

Cellegiften har god virkning på leddgikten.
Og spesialisten mener at 3-4 år til på cellegift, vil gjøre
at jeg kan bli frisk av leddgikten. Det er det jeg håper.
Det hadde jo vært helt fantastisk.
Jeg føler meg godt tatt vare på av leger, og har en åpen og 
god dialog med de. 

Så selv om jeg ikke kan løpe, kan jeg drive butikken min, og være på jobb hver dag,
Jeg kan på gode dager ha på høye heler, jeg kan gå lange turer hver dag i raskt tempo,
jeg kan støvsuge og vaske gulv. Jeg kan kjøre ungdommer hit og dit 

Jeg hadde ikke klart dette uten medisinen - cellegiften.
For det var så ille, at jeg kom nesten ikke ned trappa om morgenen,
og opp av stolen jeg satt i. Så dagene mine, er jo som natt og dag!!


Igjen et ærlig og personlig innlegg fra meg.
Men jeg vet jeg har mange som følger meg som også har 
leddgikt, eller andre sykdommer. Og jeg har valgt og være åpen om sykdommen min.
Kanskje det hjelper for dere å lese om hvordan min hverdag var og er.
Kanskje vi kan være hverandres heiagjeng i hverdagen. Det er de et er flest av!!!!

Klem til alle fra Anne-Marit som nå er klar for å ta fatt på et nytt år på cellegift kur.



5 kommentarer:

  1. Fint at du skriver om dette. Du har det tøft! Ønsker deg god bedring! Var innom butikken din på fredag. Kjempekoselig butikk!

    SvarSlett
  2. Godt å lese du har så god effekt med medisinen!
    Kunne ønske jeg kunne ha noe lignende for min diagnose, men det er enda ikke besvist noe som fungerer optimalt - så må bare leve med smerter 24/7 enn så lenge ;)

    Masse lykke til vider med behandlingen, krysser fingre for at du om noen år er helt frisk :D

    Ha en finfin dag,
    Klem Jatte :))

    SvarSlett
  3. Godt at du har så god effekt av medisinen :) Jeg lever selv med både ME og ulcerøs kolitt, og jeg er også veldig åpen om sykdommene. Noe som faktisk er overraskende befriende. Det lønner seg som regel å være ærlig har jeg erfart :) Uheldigvis finnes det ingen gode medisiner for mine sykdommer, men det går en studie nå som tester ut nettopp cellegift medisiner i forhold til ME. Det blir spennende å se resultatet, selv om jeg personlig er skeptisk til så sterke medisiner. Jeg tror ikke det er bra for kroppen over lang tid.. Men jeg håper legen din har rett ang. deg - at du faktisk kan bli frisk!

    Ha en god dag!

    SvarSlett
  4. Så bra medisinen funker så bra.
    Og så flink du har vært!! Takk for mange gode tips, og jeg er ganske enig med deg. Jeg tenker også at en skal kunne kose seg innimellom, alt med måte. Grunnen til null godteri og lignende nå er at jeg må avvenne meg. Kunne levd på smågodt, og det er ikke bra. Fra 17.mai er det lov å kose seg innimellom, men allikevel holde fokus. Jeg har fått dilla på ryvita med kremost krydder, skinke og agurk.

    Ønsker deg en ny super uke! Og lykke til på kundekvelden. Vet ikke helt hva jeg får til da N er hos pappaen sin akkurat da, og kommer hjem 19.30 og da må jeg være hjemme... Litt kjipt..

    Klem

    SvarSlett
  5. Godt medisinen fungere. ingenting er bedre!!
    du er så tøff, sterk og flink! Skjnne Anne Marit!;)

    Ønsker deg en fi kveld.
    Hjertelig takk for gode ord inne hos meg, jeg er uffatelig dårlig på å kommentere for tiden, vi sliter veldig med data og internett og alt.. men du skal vite jeg er med deg på bloggen fordeom!:)

    God klem fra meg til deg! <3

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.