tirsdag 7. april 2015

1 år med leddgikt

Tenk i dag er det 1 år siden jeg fikk diagnosen leddgikt.
Synes det året har gått veldig fort!!!
Som mange av dere vet, så har jeg altså leddgikt.
Dette er noe jeg har valgt å være åpen om,
og også skrive om på bloggen.

For mange år siden fikk jeg vondt i leddene i fingrene,
og etterhvert ble det vanskelig å bære handleposer med varer.
De glapp rett og slett ut av hendene mine. 
Jeg husker dette ofte skjedde mamma,
hun hadde også leddgikt. Så jeg begynte å tenke tanken,
at jeg kunne ha fått leddgikt. 
Bestemor hadde det også, og det er arvelig.

Så begynte jeg å verke veldig i flere ledd, 
spesielt i knærne og anklene, og også i armene.
Etter en stund, og etter at det bare ble verre og verre, 
ja, noen dager var det så
vondt at jeg slet med å reise meg fra stolen, 
kontaktet jeg fastlegen min.
Han gav meg 2 valg. enten vente i den offentlige køen, 
eller ta det privat.

Valget var ikke så vanskelig, 
da jeg fikk vite ventetiden i det offentlige.....
Jeg har valgt å bruke en spesialist, på Tønsberg medisinske senter.
Da jeg fikk mye raskere time, men må altså betale det selv.
Men det synes jeg det er verdt.
Det er spesialisten i Tønsberg som gav meg diagnosen.
Jeg fryktet hva det var,
 men allikevel når han sa at han ikke var i tvil,
må jeg innrømme at jeg ble litt lei meg....

Hva var veien videre..... 
Og ville jeg få hjelp, å kunne jeg bli bedre...
Mange spørsmål dukket opp.

Jeg driver jo egen butikk, og er helt avhengig av å 
jobbe der selv hver dag.
Derfor har jeg valgt å ta cellegift, da spesialisten anbefalt meg det.
Han kunne fortelle meg, at mange har god virkning av den, 
og jeg var helt enig i å gi det et forsøk. 
Å gå på cellegift er en utfordring for kroppen.
Jeg tar det i tabelletter 1 gang i uken. På mandager.

Jeg vil fortelle mer om hvordan det er å gå på cellegift, 
som en medisin for leddgikten.
Det skal jeg skrive om i et eget innlegg.



Påsken er over, og hverdagen er her igjen.
Det har vært så deilig med påskeferie!!!
Vi har vært på hytta og kosa oss masse i påskesol,
med gode venner, masse god mat og påskegodt!

Jeg var så heldig å få påskeegg av
verdens snilleste datter!!

Batteriene er ladet opp, 
og jeg har masse å gjøre både til
konfirmasjon og i butikken. 
Her stod det mange paller med varer
å ventet på meg i dag!!! 
Kjempegøy med så masse nytt og fint i interiør.
Både fra ny leverandør, fra Greengate 
og fra Trend Design!!!
Her er det bare å sette igang!
Også jobber jeg med kundekvelden i butikken 
23. April.
Det er jo vårens happening!!!! 
Vi har fått så mange fine gaver fra leverandørene
våre, så her blir det masse fint å få med seg hjem!
I tillegg skal vi ha mannekeng oppvisning,
 gode tilbud, besøk av leverandører
og designere, litt og spise og drikke og lodd trekning, 
der hovedgevinsten er et valgfritt antrekk
fra Soulmate!!!! Showet starter kl. 19.
 Dørene åpner 18.30. Og de 50 første får flotte gaver!!!
Helt gratis å komme inn og ingen påmelding!

Jeg gleder meg masse!!!!!



Klem fra Anne-Marit



2 kommentarer:

  1. Det er flott at du skriver åpent om sykdommen din. Mange er vi som har opplevd dette og det er mye å lære av hverandre. Oppmuntringer i hverdagen er også flott, ved å se at andre med samme sykdom klarer seg så bra. Godt humør og aktivitet er viktig. Herlig at du har en jobb som du er så glad i. God klem til deg!

    SvarSlett
  2. Tøffe flinke du!!!!!
    Husker så godt når du skrev dette første gangen - synes det virker som om det går bra tross alt og tross tunge dager innimellom.Du står på og det er kanskje det som er litt drivkraften?er så glad du har funnet en måte du kan fungere på,ikke bare inspirerer du i hverdagen og på butikken men også her i blogglandia!
    Toveklem :)

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.