lørdag 24. november 2012

Mimrer 1mnd igjen til julekvelden

Hei mine kjære bloggvenner!

Nå er jeg så i julestemning, og jeg gleder meg masse, masse til og pynte til jul!
Det skal jeg gjøre til onsdag. Har tatt meg fri, og skal kose meg hjemme hele dagen.
Pynte, høre på julemusikk og storkose meg!!!

I kveld har ungene og jeg sett på gamle julekort fra de var små.
Tok alltid bilder av de, og sendte koselige julehilsner til venner og familie.
Nå er ungene blitt så store, at vi ikke sender julekort med bilder lengre. men julekort sender jeg fremdeles!!!
Håndskrevet med en personlig hilsen til hver og en. 40 julekort har vi pleid og sende. Men i fjor halverte vi kortene, og tror det blir med de 20 i år også.

Bildene av ungene i nisseluer i høyet, i sleden og på sparken hjemme på Nyland, fikk meg til og tenke tilbake på julen da ungene var små. Og dette har jeg lyst til og dele med dere!
For det forandrer seg nemlig veldig, ettersom ungene blir størr,. men noen tradisjoner holdes på.

Jeg er veldig glad i og skrive(noe dere sikkert har fått med dere, har nok arvet det etter mamman min.)
Og jeg er virkelig et liste menneske. skriver lister på alt som skal gjøres og alt som har blitt gjort, gaver som er kjøpt og gaver som er fått. Hvordan været var i julen og hvem vi var sammen med. Og hva vi gjør hver dag i hele desember.
Disse har jeg tatt vare på. Og jeg har også en egen julebok. Der alt skrives ned fra jul til jul.
Jeg startet med og skrive julebok det året Stian og jeg flyttet sammen. Og det er nå vår 16. jul her i huset
vårt. Jeg fant en liste jeg hadde skrevet over

 Alt som må gjøres for å komme i julestemning - og for at det skal bli jul.


  1. Dra på julekonsert
  2. Lage kalendere
  3. Juleverksted
  4. Kjøpe juleblomster
  5. Brenne røkelse og masse lys
  6. Juleduken mamma har brodert må ligge på stuebordet
  7. Se "Alene hjemme" filmene
  8. Ribbe\m tilbehør
  9. Putti plutti pott i Ibsenhuset
  10. Lutefisk middag på Nyland
  11. Pepperkakebaking på Nyland
  12. Julemorgen og frokost sammen med ungene
  13. Pakke til ungene på julaften formiddag. ( for og korte ned ventetiden)
  14. Pynte huset til 1. des.
  15. Være ferdig med julerengjøring til 1. des.( vaske alle tak og vegger i alle rom med grønnsåpe
  16. Vaske vinduene
  17. Sølvpuss
  18. Skifte på sengene
  19. Kjøpe juleantrekk
  20. Lage krumkaker
  21. Bake brød
  22. Pynte ute på trappa
  23. Trille marsipankuler
  24. Ta julekort bilder, skrive og sende julekort
  25. Kjøpe julegaver og pakke de inn
  26. Julegrantenning ved nærbutikken
  27. Kjøpe innhold til kalendere og julestrømper
  28. Levere julegaver
  29. Julekalender med pakker og sjokoladekalender
  30. Selvhogst av juletre og pølsegrilling
  31. Nissefest på låven på Wissestad 
  32. Lese julemagasiner
  33. Mamma sin tomatsild, julerull og hjemmelaget markjordbærsyltetøy
  34. Tenne lys på kirkegården


I jula:

  1. Juletrefest på bedehuset
  2. Middager hos familien
  3. Julelunsj med familiene her hos oss
  4. 5. dag selskap i fam. Garstad
  5. Fast tradisjon på hvem vi er sammnen med på nyttårsaften
  6. Pakke lek 
  7. På salg i romjulen
I morgen skal jeg skrive mer om juleforberedelsene våre før og nå. For her har ting endret seg en del!!!
Blir nok mange lange innlegg fremover her nå. Har så mye på hjertet. Og ettersom jeg er så glad i og skrive, er jo bloggen en helt perfekt plass for det!

Håper dere liker og lese om hvordan vi planlegger julen og feirer julen vår,-  før og nå!

Ha en fin lørdagskveld videre og sov så godt.
Jeg skal "bare" lese et interiørmagasin til, før jeg legger meg ;))
Blir så inspirert, og har fått så mange gode ideèr fra magasinene og ikke minst fra dere bloggvennene mine!!

Varm klem fra Anne-Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.