tirsdag 27. november 2012

Julen før og nå

I tillegg til alt som må gjøres og som jeg har lyst til og gjøre og koser meg med til jul, som det helt sikkert blir flere innlegg om i desember, tenkte jeg og fortelle litt om julen hos oss.

Når ungene var små, var det tidlig opp, og spise frokost sammen og se julemorgen på NRK 1. Ungene åpnet siste luken i kalenderen og oppdaget alle pakkene som var kommet under treet over natta.
Nissen hadde også fylt julestrømpene med masse godteri, og vi satt i pysjen og kosa oss, til langt ut på dagen, til vi måtte stelle oss og ta på pentøyet og dra til en av besteforeldrene for feire julekvelden sammen med dem Nå sover vi mye lengre, den siste pakken i julekalenderen åpnes, nissen har fylt  julestrømpene og har lagt mange gaver under treet. Vi koser oss fortsatt i pysjen til langt ut på dagen, og enten feirer vi julekvelden her med pappa, søstra mi med mann og barn, eller så drar vi til mine svigerforeldre.

Vi leser juleevangeliet før vi spiser ribbe, julepølse, medisterkaker og surkål.
Og til dessert har vi riskrem med rødsaus og mandel i.
Så kommer nissen med sekken full av gaver, og papiret bli revet av, og tilslutt kommer kaffe og julekaker frem på bordet.

På svartjulaften pynter vi juletreet hos oss, og jeg handler inn julematen.
På lillejulaften spiser vi nissegrøt med mandel i, tenner lys på kirkegården, og ser "Kvelden før kvelden", drikker gløgg og koser oss med julegodter.
Og når ungene har lagt seg, settes gavene under juletreet ( noen blir spart til den store striesekken til nissefar)
Og julestrømpene fylles. Da er det en helt egen stemning i julehuset vårt.
Lysene slukkes og julefreden senker seg.

Resten av julen består i masse kos, slappe av, spise mye god mat, være sammen med venner og familie.
Ha god til til hverandre, fri fra jobb og kose seg!

Hvordan er dine juletradisjoner?

I morgen skal jeg pynte til jul! Og jeg gleder meg så!!!
Endelig er bloggen tilbake på norsk, men den er full for bilder. Her må noe gjøres!

Ha en fin tirsdagkveld alle sammen.

Stor klem fra Anne-Marit

1 kommentar:

  1. Ååååå, så koselig!!! Vi ar det ganske så likt :O)))))
    Beste av alt er juleaften morgen... sitte å "slumre" i pysjen leeenge med ungene.. klemme litt på gavene under treet... tenne lys...
    Hvert år blir jeg gående rundt med en lykke-følelse og en anldri så liten tåre i øyenkroken :O)))

    Fortsatt fin uke! Klem Mette-Mari

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.