mandag 26. november 2012

Jula da jeg var lita jente

Er så koselig og sitte her og mimre litt, tilbake til julen da jeg var lita jente!
Jeg er vokst opp rett over tunet for bestemor som hadde gård.
Jeg husker godt at bestemor laget all julematen fra bunnen av. Pålegg av tunge, hjerte og andre ting.
Husker det lå i vann i en balje ute i gangen oppe på fryseren som stod der.
Jeg kan ikke huske at bestemor hadde kuer, men jeg har sett mange bilder av meg sammen med bestemor i fjøset på hver vår melkekrakk!

Hjemme hos oss pyntet mamma til jul, på lillejulaften. treet pyntet vi sammen. Og vi så på kvelden før kvelden og hovmester`n. Mamma lo like mye hver gang., og vi andre lo av henne.

Mamma startet juleforberedelsene tidlig. Hun var hjemmeværende, og hadde god tid til og ta husvasken, pusse messing, bake 7-12 slag og gjøre det fint til jul.

Vi hadde julekalender som mamma hadde laget. Og den inneholdt juletrepynt til det lille treet jeg og søstra mi hadde på hvert vårt rom. Noe av denne julepynten henger nå på treet her hjemme hos oss.
Vi hogg juletrær i egen skog. Et til bestemor, et til farmor og farfar, et til stua oppe, et til stua nede og et til hvert av rommene til meg og søstra mi.
Ikke så rart at det ble litt utplukka etterhvert ;)

Vi var alltid på julemesser før jul. der kjøpte vi julegaver til besteforeldrene våre med våre egne penger som var spart opp igjennom høsten.

På julaften kom bestemor over tunet til oss, og farmor og farfar ble hentet av pappa i Krabberødstranda på Stathelle. For ingen av de hadde førerkortet.
Søstra mi og jeg hadde alltid bunader på, røkelsen brant på ovnen.,og sølvguttene sang julen inn på tv.

Før vi spiste leste mamma juleevangeliet med forklet på.
På menyen stod ribbe, medisterkaker og pølser med hjemmelaget surkål.
Og til dessert var det riskrem med mandel i. Og mandelgaven var en marsipangris.

Så måtte oppvasken taes, og alle hjalp til. Men jeg synes det tok uendelig lag tid, for de voksne og bli ferdige. Jeg ventet jo så på nissen.

Og tilslutt så banket han på.
Jeg var alltid stiv av skrekk, selv om at jeg viste det var pappa. ( iallefall når jeg ble litt større da ;)
I sekken til nissen var det mange pakker. Og selv om vi er så få, så manglet det ikke på gavene.
For her var det gaver fra alle dyrene og nissen på låven i tillegg til fra de vi var sammen med og noen venninner.
I tillegg til at jeg alltid fikk det jeg ønsket meg. ( ble nok litt bortskjemte av besteforeldrene våre, når de bare hadde oss) Så var det alltid to esker jeg viste hva det var i.
I den ene var det sølvtøy. Skje, gaffel eller kniv. Og en eske moccabønner eller kremtopper.
Det er nok derfor at jeg hver jul må ha de i hus, hvis ikke blir det ikke jul!
farmor og farfar pakket først opp alle julegavene, og så pakket de de inn igjen, for de skulle fraktes hjem i bilen igjen!
Mamma samlet på julepapir og brettet det pent sammen og la det i benken på kjøkkenet.
Dette ble brukt til neste års julegaver igjen.

Siden vi var så få i familien vår.( jeg har ikke tanter, onkler og søskenbarn)
måtte vi hente dukker og bamser når vi skulle gå rundt juletreet. Også hadde vi på julesanger på kassetspilleren i bakgrunnen, så vi høres ut som fler!

Når jeg var liten overnattet farmor og farfar hos oss. Det var veldig stas og de sov i senga til mamma og pappa. Senere ble det veldig stat og bli med og kjøre farmor (Jajja) og farfar (Sassar) hjem igjen sammen med pappa. Jeg sovnet alltid i bilen på vei hjem igjen. Og ble båret trygt og godt inn i senga mi, når vi kom hjem.
Noen ganger kan jeg huske at jeg våknet, men jeg lat som jeg sov, for det var så godt og slippe og gå inn.


Nå håper jeg dere har kosa dere like mye som jeg har gjort med og lese om min barndomsjul!

Ikke lett og slutte, når jeg først er i gang.
Så i morgen kommer det mer om julen hos oss!

Håper dere henger med!

Vil også takke masse for veldig hyggelige og rørende kommentarer på innlegget mitt i går.
Er så glad i dere alle sammen!

Varm klem fra Anne-Marit til hver og en av dere :)

1 kommentar:

  1. Så utrolig koselig å lese om barndomsjulen din! Ble i julestemning jeg nå. :)

    Ønsker deg en god natt og en topp onsdag!!

    Klem C

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.