tirsdag 3. januar 2012

JULEN 2011

Julen er nostalgi, tradisjoner og gamle skikker som gir varm julestemning,
samtidig som nye tradisjoner blir til.
Vi ser oss tilbake og tar fram tradisjoner fra vår egen barndom, og
bringer det videre til våre hjem og barn.
Og ting endrer seg med tiden. da ungene var små og gikk i banehagen,
var jeg hjemmeværende, og med på juletradisjonene i barnehagen.
Vi satte ut grøt til nissen på låven, jeg var med da juletreet til barnehagen
skulle hugges, og selvfølgelig når luciatoget med nydelige englabarn sang i mørket.
Vi fikk smake på lussekatter og pepperkaker som ungene selv hadde bakt.
Når ungene var små bakte vi også pepperkaker og trillet marsipankuler og
hadde juleverksted her hjemme.
Nå er ungne her store, Så mye som før ble gjort til jul, gjøres ikke lenger.
Men endel av tradisjonene lever videre.
Maten er viktig, så på juaften er det ribbe, medisterkaker, pølser og brun saus.
Mamma sin julerull er det nå min lillesøster som lager, og jeg fører tradisjonen videre med
mamma sin hjemmelagede tomatsild, det blir ingen jul uten....
Vi pynter juletreet isammen på svartjulaften, der henges det opp minner fra min og deres
barndom. Vi spiser nissegrøt med mandel i på julaften. Og når ungene er i seng legger vi fram
pakkene under juletreet. Julestrømpene blir også fyllt, og jeg legger meg alltid sist.
Jeg må ta det siste overblikket, og lukte litt på julen, helt alene.
På selve julaften er det tv titting og kos med julestrømpeinnholdet som gjelder.
Vi har også laget vår egen juletradisjon her hjemme. Ungene får åpne en gave hver på formiddagen,
for at ventetiden til resten av alle gavene ikke skal bli så laaaang.
Julenissen kommer også på besøk hos oss, i sekken har han en pakke til alle. resten ligger under juletreet.
Vi er annenhvert år her, og hos svigerforeldrene mine.
Det ligger i meg fra barndommen at tak og vegger skal være vasket i hele huset, sølvet være nypusset,
og vinduene likeså. Noe jeg nå sier til meg selv og andre, er mye av dette bedre og gjøre om våren.
Men huset ble rent og pent til jul i år iallefall, og så får vi se hva jeg gjør til neste jul.....
Så er enda en jul over, den 3. julen uten mamma. Hun elsket julen, derfor blir nok savner ekstra stort i julen for oss.
Det har jo også vært vår første jul med butikk på Nylende. det har vært litt ekstra lange arbeidsdager, og derfor var det ekstra godt og stenge døra lille julaften, og ta en liten juleferie.
Jeg har kosa meg veldig!!! Og tenk at i februar, når alle andre tenker at vi går mot en ny vår,
ja, da skal jeg ta ut de første julevarene for 2012!
Godt at jeg er veldig glad i julen!

1 kommentar:

  1. ...ja det er rart med julen og alle disse tradisjonene... Julen forsterker både gleder og sorger, og jeg kan veldig godt forsetille meg julen hos deg og dine. Husker jo veldig godt noe av julen slik det var hjemme hos dere da du (vi) var liten... og at juletreet alltid fikk stå pyntet til etter bursdagsfeiringen var over... var det ikke slik?? Vi tenker på dere... stor klem fra hk på "hønsefarmen"

    SvarSlett

Blir superglad om du vil legge igjen en kommentar her på bloggen min.